Saturday, July 31, 2010

Nescafe 3 in 1 penyebab jantung & buah pinggang rosak??




Dulu gua tak suka minum nescafe, asal minum je mesti sakit perot.. pastu g toilet.. pastu angin satu badan sendawa tak henti2.. memang gua elakkan minum nescafe.. tapi sejak tgk kawan sekerja cergas je pagi2 kat opis.. walaupun mlm tu dia tido lewat, gua pun tanya dia.. rupanye dia minum nescafe pagi2.. katanya kalau minum nescafe,, mata tak ngantok.. so dia bleh tahan mata sampai ptg.

sejak dari tu aku pun start minum nescafe... mula2 minum tu memang pening.. angin.. rasa nk muntah.. perot memulas.. aku tahankan jugak.. sok nye aku minum lgi.. lagi dan lagi sampai badan aku imune dengan nescafe.
so mulai hari berkenaan, sarapan pagi aku tak lengkap tanpa nescafe 3 in 1 (padahal masa tu aku tau yg nescafe ni gunakan non-diary-creamer). aku belasah gak.. mungkin takder kesedaran lg.

hari2 aku cergas di tempat kerja.. kalo aku terlupa bawak stok nescafe 3 in 1 kat opis.. mesti aku da ngantok time pukul 8, 9, 10 pagi.. pastu lesu..tidak bermaya. ( aku terfikir.. kuat gak penangan nescafe nih)

Kemarin.. aku tengah siap2 nk g keje.. bukak TV3 (MHI).. dorang bacakan surat khabar bertajuk minuman 3 in 1 berbahaya menyebabkan obesiti (kerana kemanisannye).. lebih kurang mcm tu la ayat nye.. aku p0n tak pandang tv.. aku dengar je.. so aku anggap.. mesti minuman yg menguatkan tenaga batin.. mcm kopi super power.. tongkat ali.. kopi janda..and so on.
Tapi dlm anggap2 tu.. pagi tu aku bersikap berhati2.. so aku bawak tea hijau pg kerja (konon2 bole nutral kan semula isi badan aku nih)
hahaha.. giler layu mata aku tak hengat duniaaa... tido kat opis.. sampai ke ptg layu nye.

balik kerja. aku pun search la kat internet pasal minuman 3 in 1 tu.. tup tup! aku terjumpa satu web nih.
okeh.. apa pendapat anda selepas baca? aku tros tak pandang nescafe tu.. biarla layu mcm mana pun aku kat
opis.. yg penting aku taknak jatuh sakit.. :( naif nye aku pasal bende nih..

so mulai dari itu. pagi2 ku dimulai dengan teh hijau je.. hehe teh hijau tanpa gula!

share skit petikan dr web ituh:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan
sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy
creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala
yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan
8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

1 comment:

armouris said...

info tentang serangan jantung di SIHAT SELALU - Bagaimana Serangan Jantung Terjadi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...